Saturday, July 30, 2011

Barang imitation, replica, piracy, lanun

Kalau mahukan profit margin yang tinggi, maka jual lah barang cetak rompak. Boleh dikatakan penjual barangan cetak rompak ini cepat kaya. Macam perompak la, mana ada perompak pergi merompak rumah dapat seposen dua, mesti paling kurang berpuluh-puluh ribu ataupun beratus ribu dan juta hasilnya.

Dalam dunia bisnes ni, penjual barangan cetak rompak boleh dikatakan penjenayah yang tak guna menyebabkan peniaga jujur mendapat kesan dari aktiviti mereka. Apa yang memalukan ialah, penjual ini kebanyakkan dari Malaysia, mungkin sebab itulah mat salleh tak suka berikan supplier barangan kepada orang Malaysia, kerana banyak penipu dan penyangak.

Contoh ketara ialah, penjual cermin mata ray ban, kalau harga original beratus-ratus ringgit. Tetapi kalau beli barang cetak rompak kat China, harga atas satu cermin mata sekitar RM30 (gred AAA imitation). Sekali tengok, fuhhh, ini mesti tulen. Yang celakak lagi ialah bila penjual itu sendiri mengatakan ianya tulen. Maka bertambah-tambahlah haram rezeki mereka. Dahla dijual dengan harga RM200 pulak tu, mana tak cepat kaya diorang.

Secara tak langsung, barangan lain seumpamanya tidak akan mendapat perhatian. Memanglah Ray Ban, Kasut Adidas dan Nike itu bagus, tetapi kasut lain yang kurang famous jenamanya memang ada yang kualiti bagus. Tetapi dengan harga yang berpatutan la. Barangan brand ni sudah confirm bagus kualiti dan famous pulak. Pencuri pun suka curi kasut original (diorang lebih bijak nak bezakan).

Apapun, cuba bayangkan suatu hari nanti kita berjaya keluarkan produk sendiri seperti Jam Tangan XXZ yang dipatentkan atas nama brand kita. Tetiba ada perompak yang tiru produk tu dan jual harga lebih murah lagi, habislah rezeki kita. Sbb itulah haram menjual barang cetak rompak, kerana kita telah mencuri harta intelektual seseorang, macam mana la penjual tu nak bertaubat? nak telefon balik syarikat Nike dan Adidas minta maaf?. Jauh sekali, last-last pikul balik barang-barang tu di akhirat kelak.

Apa pun, aku percaya, berjaya ke tidak dalam bisnes ni, yang penting ialah rezeki halal diperolehi walaupun sedikit. Aku mengambil berat apa yang akan masuk tembolok aku. Kang nanti bila menyesal sudah terlambat.

No comments:

Post a Comment