Wednesday, July 20, 2011

Dropshipper? Wholesaler? Retailer? Manufacturer?

Penting bagi kita untuk mengetahui apa beza retailer dan wholesaler. Kalau tak tahu nak bezakan, maka meniaga di internet tak akan laku sampai bila-bila kecuali ada pelanggan yang bodoh sama tak tahu datang beli dengan harga yang mahal dari kita yang bodoh.

Dropship atau dropshipping adalah istilah yang popular dalam dunia perniagaan online. Kalau anda tidak mengetahui apa itu erti wholesaler (pemborong), retailer (peruncit), light bulk wholesaler, large bulk wholesaler, dropshipper maka lupakanlah tentang bisnes online.

Dropshipping adalah satu sistem yang paling sesuai bagi orang yang berminat menjual produk fizikal di internet tetapi tidak mempunyai modal permulaan yang besar. Biasanya penjual di internet adalah bergelar retailer (peruncit), jarang-jarang sekali bergelar wholesaler atau manufacturer (yang ni mmg tidak logik).

Biar aku jelaskan apa hakikat business online ini jika ia melibatkan istilah-istilah di atas. Dulu aku memang tak tahu satu apa pun pasal istilah di atas, setelah aku belajar dari seseorang, baru aku tahu inilah ilmu asas perniagaan yang tidak diketahui ramai. boleh dikatakan, kalau tak tahu ilmu ini, baik bungkus ajo angan-angan nak buat bisnes melalui online.

Manufacturer adalah istilah yang common sense, budak sekolah berhingus pun mesti tahu. Manufacturer ialah pengeluar barang-barang melalui kilang kecil atau besar. Apa yang menarik tentang manfacturer ialah, mereka biasanya tidak mempunyai kedai online, dan tidak menjalankan business online. Fokus mereka ialah mengeluarkan produk dalam kuantiti yang sangat banyak untuk dijual kepada wholesaler (pemborong kecil atau besar). Biasanya kalau ada kat internet yang mendakwa kami adalah pengeluar barangan itu dan ini, maka besar kemungkinan 99.999999% mereka adalah penipu atau disebut dalam internet sebagai "scam". Kebanyakkan scam ini datang dari China. Persoalannya kenapa manufacturer tak buka online store kat internet dan jual produknya supaya lagi cepat kaya, kan kat internet ramai pembeli???. Jawapan pendeknya ialah : nak cari nahas ke. Jawapan panjangnya ialah, manufacturer contohnya yang hasilkan kasut bayi, kita ambil contoh kat U.S atau kat China. Kilang buat kasut tak mungkin ada satu ajo, malah ada berpuluh-puluh dan beribu. Mereka kena bersaing untuk menjual produk mereka, tetapi untuk menjual secara online adalah satu langkah yang bodoh untuk manufacturer kerana menjual di online sebenarnya melibatkan kos yang tinggi untuk membuat website, nak lantik pekerja maintain website, promosi website, ambil order, bungkus barang, pos barang, layan pelanggan, uruskan claim warranty dan lain-lain. Last-last produk tak terjual dan banyak stok tak bergerak. Mahunya tak sampai setahun kilang tutup terus. Jadi berhati-hati kalau ada kat internet yang duk jual barang-barang tetapi pada waktu yang sama mengaku manufacturer produk tersebut. Mereka yang mengaku manufacturer tetapi mempunyai online store adalah SCAMMMMM.

Macam mana pula dengan wholesaler? Mereka adalah pemborong yang membeli barang dari kilang dengan jumlah kuantiti yang banyak contohnya seribu set sekali beli. Maka mereka akan diberi harga pemborong oleh pengeluar. Contohnya kasut bayi, beli seribu set sekaligus dapat harga RM10 000, jadi harga borong satu kasut ialah RM10. Biasanya kalau nak dapat harga borong, kena beli banyak, setakat nak beli satu nak dapat harga borong tak payah angan-anganlaa. Pergi ke planet pluto sekalipun takde manufacturer yang sanggup jual harga borong untuk satu item. Secara umumnya terdapat 2 jenis pemborong, yang jenis beli secara banyak giler-giler atau yang beli 'light bulk'. Ini bergantung kepada manufacturer juga. Akan tetapi light bulk wholesaler tidak akan menikmati harga seperti large bulk wholesaler. Itu pula dinamakan 'Price break'. Nanti aku sentuh semula tentang price break di post akan datang.

Ok, persoalannya, adakah wholesaler ini mempunyai online store. Jawapannya ialah Ya, tetapi bukan semuanya. Macam manakah nak tahu 'real wholesaler'? Yang tu susah sedikit. Tetapi boleh diketahui dari segi pricing dan juga sistem yang mereka kenakan ke atas kita. Wholesaler ini sangat penting kerana mereka adalah supplier (pembekal) barang-barang untuk dropshipping dan juga untuk buka kedai online. Kebanyakkan yang mengakui wholesaler dari China adalah SCAM dan penipu besar.

Retailer adalah peruncit, mereka menjual barang pada harga runcit. Kalau mereka ini adalah retailer, tetapi jual barang pada harga borong, maka samaada mereka cari nahas nak bungkus awal, atau salah satu strategi promosi, atau jual barang yang memang stok lama yang tak bergerak. Dropshipper ialah termasuk dalam kategori peruncit.

Ini contoh senario aku nak bagi:

"Cik Semah (retailer / peruncit) bercadang membuka kedai online, dia mahu mendapatkan barang dari supplier di China untuk mendapatkan harga yang murah. Dia bercadang menjual stoking bayi yang berharga RM5 satu (kalau mengikut harga kedai biasa). Lalu dia pun berjaya mencari stoking itu kat china, tetapi untuk mendapatkan harga yang murah, dia kena beli stok banyak iaitu seribu set stoking, dia pun membeli stoking dari supplier China sebanyak 100 set dengan harga RM400. Apabila dia hendak memasarkan stoking tersebut, harga modal ialah RM4 setiap satu. Lepas itu dia sedar bahawa supplier tersebut bukanlah "real supplier" tetapi retailer juga yang sama level dengan dia. Atapun dalam dunia bisnes dikenali sebagai middleman.

Kesimpulannya, kenali level kita dimana, manufacturer? wholesaler? retailer?. Setiap retailer kena ambil barang dari wholesaler. Retailer tak boleh ambil supply dari retailer juga kecuali diorang bagi dengan harga wholesaler. Biasanya harga Wholesaler ialah separuh harga retail. Contohnya kalau stoking harga kat kedai RM10 setiap satu, biasanya wholesale price akan diberi RM5 setiap satu.

Dropshipper lain pulak citernya, kerana harga dropshipper mungkin tinggi skit iaitu RM7 setiap satu harga wholesaler. Sbb wholesaler terpaksa tanggung kos cari barang, bungkus dan pos barang tersebut kepada customer kita. So, kalau jadi dropshipper, jangan harap boleh dapat profit margin tinggi.

3 comments:

  1. Dalam dunia perniagaan online, perkara yang penting perlu ada pada setiap individu yang terlibat ialah ilmu pengetahuan tentang online busines yang diceburi..

    ReplyDelete
  2. Company daftar jualan secara ON LINE iaitu dropship agent and stokis yang menjana dalam masa yang sama company sendiri menolak barang pada pemborong maka bermula lah perang harga. Adakah company Ini boleh di sabitkan kesalahan di bawah mana-mana peruntukan undang-undang jualan ON LINE ?

    ReplyDelete
  3. Jika A ialah wholesaler, maka yg membeli pada A ialah B iaitu retailer. Harga wholesale hanya memberikan harga kos yang perlu di keluarkan kos oleh retail. Harga kos tu yang telah di tentukan oleh wholeseller.

    ReplyDelete