Tuesday, July 19, 2011

Bisnes online apa perlu dibuat?

Hari ini sungguh boring, bisnes tak menjadi-jadi. Ntah apa nak jadi dengan bisnes online aku ni. Akan tetapi ketagihan aku terhadap online bisnes ini sukar dihilangkan. Pada hari ini aku mahu berceloteh tentang bisnes apa yang nak dipilih di internet ini.

Seperti aku nyatakan sebelum ini, bisnes internet ini memang banyak jenis, ada yang jenis halal dan haram. Ok, kita fikir yang halal ajo, nanti buat yang haram, tiada berkat dunia dan akhirat, lagipun duit hasil bisnes online inilah yang akan disumbat dalam tembolok anak bini kita. Kalau duk asyik buat kerja haram, nanti apa yang nak dijawab di akhirat nanti.

Terdapat banyak sangat jenis-jenis bisnes online di internet, aku pasti kalau kita cuba ajo cari kat google jenis-jenis online business, mesti banyak disenaraikan sampai muntah-muntah hendak membacanya. Tetapi yang penting ialah keserasian (bukannya minat) dengan kita. Ada orang berpendapat bila kita minat maka kita serasi, tetapi itu bukanlah sesuatu yang tepat. Kat internet kita hendaklah menjual apa yang hendak dibeli bukan apa yang kita minat. Kalau kita syok sendiri, nanti bisnes tidak menjadi.

Okes, apa jenis-jenis business online yang ada di internet? Ini adalah senarai yang termampu aku bagi:
  1. Jual barang fizikal (dropship, small light bulk retailer dll)
  2. Jual barang tidak fizikal seperti ebook
  3. Jual produk orang lain seperti affiliates (tolong promote produk orang lain dan dapat komisen)
  4. Jual perkhidmatan
  5. Iklankan produk orang lain seperti adsense, nuffnang.
Setiap jenis busines online ni ada kelemahan dan kelebihan tersendiri. Prinsip berniaga kat internet ini perlukan trafik ke website atau kedai kita. Trafik (jumlah pelawat) akan ditukarkan kepada pembeli. Perumpamaan ialah macam supermarket, lagi ramai pengunjung, kemungkinan besar lagi ramai pembeli, mana ada orang kurang siuman pergi saja-saja ke supermarket tanpa tujuan membeli. Begitu juga website atau kedai online, biasanya pengunjung pergi dengan niat hendak membeli, cuma jadi ke tidak membeli tu bergantung kepada banyak faktor

Pada pendapat aku, kalau anda pandai menulis dan memujuk pelanggan tentang kebaikan sesuatu produk termasuklah kelentong habis-habisan. Maka sesuailah bergiat dengan google adsense dan affiliate marketing. Biasanya orang yang kaya dengan google adsense dan affiliate marketing sebab pandai membuat ayat-ayat memujuk pelanggan supaya membeli produk. Oleh kerana aku terlalu jujur dan tidak pandai menulis tentang kelebihan sesuatu produk, maka aku pilih Ebay dan jual produk fizikal di blog adalah lebih baik. Tak payah nak menulis tiap-tiap hari, cuma kena cari (outsource supplier) dan kena buat research tentang produk yang laku bila dijual. Yang ini memang penat, tapi bila fikirkan semula, takde benda yang tak penat dalam dunia ini, makan minum pun penat, duk saja-saja tak buat apa pun penat sebab takde duit.

Sekarang ini aku dah putuskan, aku tak akan berniaga affiliate marketing, aku nak fokuskan jual produk fizikal di ebay, kedai-kedai auction seperti bonanza.com, dan juga Ebay. Target customer aku lebih kepada international, kerana customer international ni lebih baik dari customer Malaysia yang kadang kala sial sedikit, dan cerewet, kaki tipu, prejudis skeptical dan macam-macam lagi. Hatta, mat salleh pun ada yang tidak percaya untuk berurus niaga dengan orang Malaysia. Kadang kala malu betul aku dengan fenomena ini. Aduss.

Setakat ini dulu, sekarang duk tengah pening nak updatekan produk aku guna paypal website payment service. Semua benda kena setup manual, kalau nak setup website ecommerce, mahal pulak, aku mahu start dengan modal paling kecil dan semuanya free, terpaksalah buat kerja lebih skit.

Setakat tu dulu, nanti aku nak ceritakan pulak pasal nak buat business online dengan modal paling sikit. Tapi buang masa dan tenaga.






1 comment:

  1. Bro this really help me . Terima Kasih . btw are you still around here ? lol

    ReplyDelete